Halaman

Pengikut

11 Mac 2011

Nilai sebuah kejujuran

Tertarik plak dgn satu citer tauladan nie..ada ker lagi zaman sekarang nie orang yang jujur sebegini ehh...??


“Jangan sekali-kali berkata bohong,” pesan ibu yg selalu dipegangi oleh Abdul Qodir kemana pun juga. Begitu juga ketika anak itu berangkat untuk belajar agama ke Baghdad dengan suatu kafilah.

Ditengah perjalanan, rombongan kafilah yang diikutinya itu diserangt perompak. Semua anggota rombongan digeledah, termasuk dia.

“Ada sesuatu yang engkau miliki?,” tanya kawanan perompak.

“Ada,” jawab Abdul Qodir jujur.

“Apa?”

“wang.”

“Berapa?”

“Empat puluh dinar.”

Maka digeledahlah dia, namun wang itu tak ditemui di bajunya. “Kau membohongi kami ya!,” bentaknya.

“Tidak, aku tak berbohong,” jawab Abdul Qodir jujur.

Abdul Qodir lalu merobek bahagian bajunya, tempat menyembunyikan wang itu. Begitu teliti ibu Abdul Qodir menjahitnya, sampai orang lain (termasuk perompak itu) tak mengetahui dimana wang itu disimpan didalam jahitan bajunya.

“Saya dipesan ibu yang menjahit bajuku ini untuk tidak sekali-kali berkata bohong,” katanya sambil menyerahkan wang 40 dinar itu kepada kawanan perompak.

Kepada bosnya, hasil rompakkan itu diserahkan termasuk kisah bagaimana memperoleh wang 40 dinar dari seorang anak bernama Abdul Qodir.

Maka terpegunlah ketua perompak itu mendengar kejujuran si Abdul Qodir. “Kepada ibunya saja anak ini begitu taatnya, mengapa aku tak taat kepada penciptaku?,” gumam ketua perampok sambil menitiskan air mata.

“Kembalikan semua barang ini kepada kafilah itu, biarkan mereka pergi,” perintahnya kepada anak buahnya.

[Disarikan dari Salam Canda, RM.Yunani, hal. 16-19, cetakan I, 1995, penerbit H.I. Press]

——————————————————————————–
Pada akhirnya pemuda yang bernama Abdul Qodir itu menjadi seorang ulama besar dan termasuk wali min auliyaillah dan biasa kita kenal namanya dengan Asy-Syeikh Abdul Qodir Al-Jaelani.

Dikirim dalam Kisah Tauladan


p/s: perompak zaman sekarang nie mana nak pikir org yg di rompaknya tu jujur atau tidak..abis2 pon dia akan kata 'ada aku kesahhhh!!!'





Tiada ulasan:

zwani.com myspace graphic comments

Giveaway Mei 2011 (2nd Winner).

Magnolia Pert GiveAway (Lucky)

Contest : Saya Sayang Anak Perempuan Saya Kerana......... .;-) (saguhati)

"1st GiveAway by PinkUmmi"

"1st GiveAway by PinkUmmi"
Saguhati ke 5

contest : hepi besday daddy!!!

contest : hepi besday daddy!!!
Saguhati

CONTEST AKU DAN PAYUNG (3th Winner)

Giveaway | "love to look gorjes!" (4th winner Lulu)

GA - Setulus Ingatan

GA - Setulus Ingatan
Antara 20 Pemenang Bertuah

Peraduan Dunia Susu Ibu 2011 (9th Winner)

Kontest Menang Duit Raya (Winner random no.70)

Kontest Menang Duit Raya (Winner random no.70)
NO70 – 1 Artikel Review bernilai RM40 di blog http://www.bluedianthus.com/

"Ummi Iman 1st Giveaway" (2nd Winner)

CONTEST : APA TEMA OUTDOOR U'OLLS? (1st Winner)

korang vote saya, saya kasi hadiah (1st Winner)

Anniversary Giveaway AzatieSayang (Pemenang Bertuah).

"Jowm Joint Bloglist Eyryn Bercerita !" (Top 10 bloglist)

Contest : Aku Mahu Jadi Ratu (saguhati)

GA My Little Secret - Fisher Price.(3rd Winner)